Monday, January 17, 2011

Sekisah di Sanggar Pantun

salam..

di dalam peti songket aduka,

selalu ditatap bawa ke hilir,

kupujuk hati usah berduka,

airmata tetap jatuh mengalir.

Aku larikkan coretan ini,setelah aku titiskan deraian air mata selepas membaca kata-kata dari seorang kanda yang sangat hebat di arena pantun.. dialah teman,dialah saudara,dialah idola.

coretan ini sangat bermakna bagiku. Inilah kisah aku bersama keluargaku di sini,di bumi USM, di tanah tumpah kasih sayang, Desasiswa Restu.

Sejarah dan kisah bermula apabila aku terpanggil untuk menyertai pasukan pantun Desasiswa Restu. Ketika itu, aku adalah anak yang dipungut abg Rudy, lantaran dia telah berjaya menilik nasibku sebagai pemantun.Nyata,abg Rudy adalah seorang yang pandai menilik.aku dikutip dan aku diterima dalam satu keluarga yang sangat ceria, di situlah aku mula mengenal ahli keluargaku. Kanda Cocorina ( sekarang sudah bergelar nenda Maharani),Kanda Rudy,Kanda Azmi, Dinda Jimah,Dinda Gee dan pengurus pantun Ayue. Mula-mula aku terasa asing, masakan tidak, aku adalah dari baka Debat, tiba-tiba hendak dikacukkan dengan baka baik Pantun. Namun, disini aku dapat rasakan, kehangatan kasih sayang dan kesenian pada senda gurau mereka, luarbiasa.Aku tertambat hati dan terjatuh cinta. Kami lalui saat-saat latihan,suka-duka,penat lelah,jerih peritnya untuk menjadi pemantun yang berkualiti. Pada awal latihan,Tok guru hanya abg Coco n abg Rudy. Namun, tuhan kurniakan lagi seorang ahli keluarga,kali ini didatangkan dengan pasangan. Tok guru Kak As n suaminya abg Din. Impak tiga guru mengajar dan mencurahkan ajaran sangat menakjubkan. Paling penting ikatan kekeluargaan itu mula meyubur di hati kami. Mungkin ramai yang mengetahui, gandingan pemantun Restu pada PADU tahun lalu sangat berlainan.Namun,hakikatnya perjalanan itu banyak mencalar hati-hati kami,kami redha. Di saat kekecewaan inilah, kasih kami makin mekar. Kami semakin rapat,hubungan semakin erat dan kami menjadi bertambah kuat. Inilah magisnya, bila kami dirundung duka, kami saling meminjamkan bahu untuk masing-masing berair-mata,dan akhirnya kami bingkas bangkit dan mampu melaluinya dengan tabah. Inilah keluarga kesayanganku.

Hala tuju seterusnya, kami mengintai peluang di Pesta Pantun BESTARI di UM, dengan hasrat dan harapan yang menggunung mahu mencuci luka dan nanah PADU. Kami terima lagi dua anggota baru dalam keluarga bahagia kami. Kanda Syaza dan Dinda Salbintan. Proses pembelajaran dan latihan bermula dan berlangsung dengan jayanya. Semakin hari semakin sayang. Semakin banyak kenangan dan usik tawa yang melekat di dalam hati. Tekad kali ini, ingin menebus kekalahan silam. Betapalah kami begitu berusaha untuk mendapatkan kemenangan pada BESTARI, namun benarlah. Kita hanya merancang,tuhan yang menentukan. Ada hikmahnya atas sesuatu yang ditakdirkan ke atas setiap hambaNYA. Tapi kalian yang aku sayangi, walaubagaimanapun kita masih dapat rasa manisnya apabila kita kalahkan pasukan pemantun jaguh UKM di pusingan awal bukan?? siapa menduga? bayaran pertama yang kita terima. Selain itu, betapa rapatnya kita ketika menempuh perjalanan ke sana? terkenang memori-memori masa meluncur dengan Caribbean Blue dan Black Satria Neo. Memadailah dengan tempat ketiga di BESTARI. Rezeki kita di tempat lain rupanya.

Sulaman baldu corak berseri,

bunga sekuntum dari melewar,

Calar PADU luka BESTARI,

Rupanya MAKUM bertemu penawar,

Sudah puas menangis di PADU dan BESTARI, kami menghitung nasib di gelanggang yang lebih berprestij. Gelanggang MAKUM tempat berlawan. Betapalah berbagai dugaan kami rasa dan kunyah bagi mempertaruhkan bakat dan usaha di gelanggang MAKUM. Antara dugaan yang menimpa, Kanda syaza tidak dibenarkan mewakili USM kerana statusnya sebagai pelajar Sarjana, kami bermain tarik tali dengan pengurusan di HEP, pemantun yang tidak mencukupi. Dan kali ini,kami terima lagi seorang ahli keluarga yang baru, dinda Aizul yang berbulu mata lentik. Latihan semakin kejam dan berbisa. Kali ini semuanya nekad mahukan juara dibawa pulang. Pemantun USM MAKUM 2010 dibarisi oleh Kanda Azmi,aku, Dinda Salbintan dan Dinda Fauziah. Dinda Aizul dengan rendah hati rela menyerahkan amanah pada Gee kerana beliau memahami keadaan yang mendesak..Terima kasih Aizul. Pertemuan pertama menentang UKM,diteruskan dengan pasukan Unimap, Unisza, UPM, separuh akhir bertemu dengan UiTM dan akhirnya,mencipta hatriks kita kalahkan UIA di tanah tumpah mereka sendiri. YA ALLAH,besar sungguh nikmat yang KAU berikan kali ini. Berbalas juga airmata yang jatuh sebelum ini. Tertabal juga Mahkota idaman sebagai JOHAN Pesta pantun MAKUM 2010.Syukur. Alhamdulilah.

Sejarah keluarga kesayangan ini bukan semata-mata berlandaskan dan berakarkan pertandingan. Tidak.. jauh sekali. Atas nama cinta pada budaya berpantun,atas nama sayang pada keluarga yang terlalu banyak berkorban sebenarnya. Manusia di atas tidak pernah mengetahui apa yang kita rasa,tidak pernah duduk bersama berkongsi air mata..tidak pernah semeja menjamah makanan kita sekeluarga. Yang atas sana hanya menunggu khabar berita gembira kita..

Biarlah.Asalkan kita bahagia bersama ahli keluarga kita sudahlah.

wahai kaum keluargaku yang dikasihi....

Gelak riang..

Senda gurau..

Suka duka....

Tangis tawa...

Pedih Luka...

Penat lelah...

Perit jerih...

Semuanya kita rasa,semuanya kita tanggung.semuanya kita telan..semuanya kita bersama..

setiap yang bertemu akan berpisah..itulah pasangannya..

Aku berdoa, semoga ikatan yang ada pada hari ini,pada masa ini, pada saat dan ketika ini, diberkati dan disuburkan oleh ALLAH SWT. Terlalu sayang aku pada setiap yang ada di dalam keluarga besar ini. Merekalah tempat aku menumpang bahagia,menumpang kasih sayang,menumpang nikmat hidup yang seketika. Sejahterakanlah semua yang berada di dalam keluargaku ini..Amin Ya rabbal Alamin......

tepi perigi tumbuhnya jati,

tempat bersarang burung tempua,

kanda pergi mencurah bakti,

kami disini mengirim doa.

Buat kanda Azmi.. selamat berjaya dan semoga dirahmati dalam menggalas amanah agama,banga dan negara. kami disini sentiasa mendoakan kanda di luar sana...

sekian..

salam.......

No comments:

Post a Comment