Monday, January 17, 2011

Pintu yang tidak bertombol....












Salam...

Jam menunjukkan 4.37 am, 16 Okt 2010...walau kepenatan,aku gagahkan juga mencoretkan rasa hati yang terbungkam di dalam..perjalanan semalam ( Jumaat ) sangat menarik. Kehidupanku di tahun akhir semester I sidang 2010/2011 agak teratur berbanding sebelumnya...mungkin kerana telah aku kurangkan aktiviti seharianku sidang ini.Hari Jumaat adalah hari cuti bagiku...setiap semester juga begitu.Alhamdulilah.. Semalam hari dimulakan dengan cukup berat..aku tidak mampu tidur dengan nyenyak, perasaan yang dikandung seolah-olah begitu berat, seakaan-akan terlalu penuh dan padat.Hariku dipenuhi dengan keadaan emosi aku yang keliru. Seperti biasa juga,di hari Jumaat, penghulu segala hari,aku akan ke masjid USM bagi menunaikan solat Jumaat. Sesudah selesai aku bersama Along menuju ke Kafe Bakti Permai untuk menikmati hidangan tengah hari,kebetulan Abg Rudy mengajak kami bersama.

Bersembang dan bersembang, terpecah la kisah aku dan Si J ini...apa lagi, apabila bersama Doktor LOVE a.k.a Dr Rudy Imran Samsuddin, secara percuma aku mendapat tazkirah..Abg rudy memang begitu, tak lokek berkongsi ilmu,pengalaman dan kisah-kisah dunia artis tanahair.Bermacam-macam nasihat aku terima.Antara yang memberi kesan dan impak mendalam, " Cintailah orang yang mencintai kita Zal "...Tepat dan langsung tidak tersasar.Tembakan maut Abg Rudy kali ini betul-betul mengocak hati yang sebenarnya keliru.

Seikhlasnya,aku bukanlah insan yang sempurna.Malah aku tidaklah be'rupa' seperti orang lain..Kadang-kadang aku rasakan,dalam dunia ini tiada tempat untuk insan seperti aku merasakan apa yang orang lain rasa.Biarlah apa yang orang nak cakap bila aku lafazkan ayat-ayat sebegini,inilah aku yang sebenarnya,tiada siapapun mengenali insan-insan di dalam yang membentuk aku.

Walaupun hakikatnya aku selalu berpesan pada kawan-kawan, "jangan terlalu mencintai kerna sebanyak mana kamu korbankan ketika bercinta..sebanyak itulah kamu akan menanggung kesakitan atas kehilangannya...". tapi itulah.. jangan berjudi dengan perasaan,sekali tersangkut,sampai ke sudah kita menanggung deritanya.Biarlah, seorang doktor pun belum tentu mampu memastikan dirinya sihat walaupun hari-hari memberi nasihat kepada pesakit supaya menjaga kesihatan.

Dalam meniti kehidupan,kita tak mampu lari dari sejarah,kita tak mungkin hidup tanpa kenangan. Mustahil..setiap saat yang kita lalui,pasti tercatat sejarah dan memori. Ada yang manis,ada yang pahit, ada yang suka dan ada yang duka.Bagi aku, inilah perencah kehidupan yang kita kumpul untuk menjalani hari-hari seterusnya.Hidup dibuai kisah lama mungkin boleh dikatakan khayal,berangan dan gemar bermimpi. Namun,kadang kala, kenangan itulah yang membuatkan kita hidup sehingga ke saat ini. Kenangan manis membuatkan kita merindui saat-saat indah itu,kenangan pahit mungkin mengajar kita erti kesabaran,erti ketabahan dan erti takdir adalah penentu.

Kisah cinta aku bukanlah seagung kisah cinta Shah Jahan dan Mumtaz,ianya sekadar cinta-cinta monyet di zaman persekolahan. Namun manisnya saat-saat aku bersama dia,membuatkan aku susah untuk menerima orang lain sedangkan aku tahu dia sudah pun berkeluarga.Hubungan 5 tahun bersama F,sangat bermakna. Hubungan yang terbina bermula daripada Tingkatan Satu sehinggalah ke Tingkatan Lima. Biarpun jarang bersua,namun ikatan itu sungguh kuat. Dia melengkapi segala ciri-ciri kehendakku. Namun semuanya berakhir apabila ibunya mengetahui hubungan kami,dia dipaksakahwinkan dengan pasangannya hari ini.Alhamdulilah,sudah bernasab.Dan disebabkan kebahagiaan itu, aku meletakkan satu beban yang sangat besar pada insan lain dengan harapan,mampukah kamu memberikan aku kebahagiaan yang sebegitu seperti aku rasakan sebelum ini.

Hidup bergelumang dengan perasaan yang tak pasti juga satu dugaan yang berat.Aku terima beberapa insan selepas itu,dengan niat mengubat luka yang ada, percaturanku semuanya salah dan terpesong. Maaflah, kalian mungkin memiliki sebahagian kecil daripada hatiku ini,namun mungkin sekadar pengubat kesunyian. Ku hitung satu-satu dosaku pada kalian yang banyak berkorban untuk memenangi hatiku ini,namun selepas F, tiada air mata atau kekesalan aku kirimkan bila kita akhiri perhubungan -perhubungan kita.Aku tak mampu.

Hari ini kisah-kisah lalu berulang kembali. Kata Abg Rudy, "Siapa yang tak nak orang yang nakkan kita"...betul Abg Rudy.Tapi itulah, bila terlalu keliru,pilihan yang datang hanya dibelek dengan mata,tidak diperincikan dengan mata hati. Akhirnya, hidup mula dibayangi rasa bersalah yang teramat.Maaflah.Semuanya adalah kerana pintu hati belum terbuka.Pintunya tidak bertombol daripada luar,ia hanya boleh dibuka daripada dalam.namun, entah saat bila pintu itu akan terbuka,aku sendiri tidak dapat meneka.

maaflah..aku bukan insan sempurna. Percayalah,akan ada insan yang lebih baik buat kalian di luar sana.. Biarlah aku disini, bertarung dan saling berbunuhan dengan perasaan yang sentiasa keliru..

salam..

ku biar jari-jemari menari di papan kekunci..

Hakikat Cinta by Dayang Nurfaizah

Usah di kesal yang berlaku

Saat ku lafaz kata pemutus

Tiada gunanya segala alasan

Takkan ku berundur walau seketika

Tak perlu merayu pada hati ini

Tak perlu lagi aku menangisi

Takdir menentukan kitakan berpisah

Terimalah hakikat cinta kita

Pedihnya semalam masih ku terasa

Luka yang berdarah mengalir kesakitan

Hati yang kecewa menangis sedih

Di hiris pilu

Jiwa meronta hiba

Tak bisa putuskan kemahuan hati

Yang menyeksakan diri

Namun kekuatan yang masih tersimpan

Terlepaslah daku dari derita

Usah disebut kisah yang lalu

Tertutup sudah pintu hatiku

Cukuplah bagi ku

Tuhan Maha Esa

Hanyalah dia penawarku 

Pedihnya semalam masih ku terasa

Luka yang berdarah mengalir kesakitan

Hati yang kecewa menangis sedih

Di hiris pilu

Jiwa meronta hiba

Tak bisa putuskan kemahuan hati

Yang menyeksakan diri

Namun kekuatan yang masih tersimpan

Terlepaslah daku dari derita......

Usah disebut kisah yang lalu

Tertutup sudah pintu hatiku

Cukuplah bagi ku

Tuhan Maha Esa

Hanyalah dia penawarku...



No comments:

Post a Comment