Sunday, January 6, 2013

Sahibul Hikayat Pentas Dibuka


Salam..

sudah lama tidak mencoret di ruangan maya...

Pertama sekali, Alhamdulilah syukur atas rahmat, keizinan dan rezekiNYA, pasukan pantun USM berjaya mengekalkan kejayaan di Pesta Pantun Bestari 2012. Terima Kasih kepada Kak As kerana mempercayai Ezal untuk membimbing, mendidik dan menjadikan adik-adik Ezal pemantun-pemantun yang menghormati antara satu sama lain. Amanah dan amanat yang Kak As bagi cukup besar untuk Ezal pikul. Namun, kerana kasihnya ezal pada keluarga yang kita bina selama ini, Ezal usaha sedaya mungkin. Keluarga Lestary Cinta akan kekal dalam ingatan sampai bila-bila.



dinda sekalian...

Pentas pantun, bukan lah arena yang dibuka seru gelanggangnya untuk menunjukkan kelemahan pihak lawan.. bukan untuk memperlihatkan pasukan mana yang mampu kita kunyah hidup-hidup.. bukan jua untuk kita pamerkan betapa mereka boleh dipandang rendah dan boleh dijeling sinis. tidak.. itu bukanlah pantun yang sebenarnya.

ingat pesan kanda Azmi... Dunia pantun adalah anugerah kepada yang mengalaminya. Dunia pantun membawa kalian jauh daripada gelanggang yang hanya berlangsung selama 3 pusingan itu. Dunia pantun adalah pentas kalian mengenal erti sebenarnya kehidupan. Erti bagaimana kalian berhadapan dengan pancaroba di kemudian hari di kehidupan yang sebenar. Dunia yang memberi kalian peluang dan ruang untuk berfikir sebelum bertindak. Ruang yang membolehkan kalian mencari dimana kekuatan akal kalian yang sebenar.

Tiadalah lengkap seorang pemantun itu andainya dia menganggap pentas pantun adalah untuk memalukan, menjatuhkan dan membuatkan pihak lawan terdiam dan tergagap... dia tidak berjaya memurnikan dirinya sebagaimana dia murnikan bait-bait indah dalam ungkapan pantunnya.

Bagi kanda, pantun adalah lebih dari bait indah seloka berkarang yang berima dalam kerat-keratnya yang tersendiri.. pantun menguji ketajaman akal dan kebolehan berfikir dalam detik masa yang menanti denting loceng. Pantun memberikan kanda satu kepuasan apabila kanda berjaya menzahirkan pembayang-pembayang yang indah yang lahirnya dari bahasa Melayu yang sudah asalnya indah. dan paling penting, pantun memberikan kanda rasa dan nikmat kemelayuan yang tidak terhingga...

ingatlah adik-adik... dimana kaki menguis tanah,janganlah disitu langit kau sanggah.. rendahkanlah hati kalian sebagaimana kalian inginkan badarsila bermanja di riba.

gugurlah gugur daunan layu,
gugur sehelai di kala subuh,
apalah erti pantun melayu,
andai diguna mencari musuh..

gugurlah gugur daunan layu,
gugur ke tanah tepian sawah,
apalah guna pantun melayu,
andai dilayar meracun ukhwah..

gugurlah gugur daunan layu
gugur menimpa di muka kali,
apalah seri pantun melayu,
andai dikias meluka hati..

No comments:

Post a Comment